Ca stiinta, putem vorbi despre management la mijlocul secolului trecut, atunci cand cercetatorul J. Burnham publica opera “Revolutia manageriala”.

Printre explicatiile date fenomenului de management se numara si capacitatea liderului unei companii de a-si indeplini telurile si de a imbunatati performantele firmei. De asemenea, managementul mai este si un sir de reguli de conducere a companiei. In fond, aceasta disciplina contine elemente care o fac stiinta, profesie (ocupatia de manager) sau chiar practica (efectuarea propriu-zisa a activitatilor de management).

Rolurile managementului au fost intemeiate de catre Heny Mintzberg. El le imparte in trei mari categorii: roluri de informatie, de decizie si interpersonale. La randul lor, acestea au mai multe subdiviziuni:

Roluri interpersonale

cea mai importanta figura din cadrul companiei liderul rolul de legatura

roluri de informatie

de monitorizare de difuzare de purtator de cuvant

roluri decizionale

rolul de initiator rolul de rezolvare a problemelor rolul de a gestiona si de a distribui resursele companiei rolul de negociator

ROLURI INTERPERSONALE

A. Cea mai importanta figura din cadrul companiei

Managerul sau liderul formal are functia cea mai inalta in cadrul firmei, dupa cea a patronului. El trebuie sa se asigure ca toate sarcinile angajatilor sunt indeplinite.

B.Liderul

Managerii pot avea si roluri de lider si pot astfel sa inspire oamenii prin puterea exemplului personal. Numai asa angajatii vor asculta si vor fi mai receptivi la responsabilitatile lor, daca vor vedea cat de bun este conducatorul lor. Diferenta dintre un lider formal si unul informal se refera la faptul ca cel formal este delegat de catre patron, in vreme ce liderul informal se autoimpune.

C. Rolul de legatura

Relationand cu ceilalti factori de pe piata, compania va ajunge sa beneficieze de o alta vizibilitate pe piata, fiind mult mai bine vazuta. Managerul trebuie sa fie constient de faptul ca acest rol este unul dintre cele mai importante dintre toate, pentru ca in functie de cum te vad concurentii si clientii, asa si esti in esenta.

ROLURI  DE INFORMATIE

Managerii au rolul de adoptare a deciziilor, insa ei trebuie sa se informeze cu mare atentie si responsabilitate, sa studieze piata in cautare de solutii pentru a imbunatati performantele firmei. El este cel care are, pana la urma, acces la majoritatea informatiilor existente intr-un anumit domeniu de activitate.

A. Roul de monitorizare

Managerii verfica performantele companiei, ajutandu-se insa de informatiile pe care le culeg atat din interioru cat si din exteriorul acesteia. Astfel, ei vor sti ce sa schimbe si cand sa schimbe, care sunt probleme si care sunt sansele sau atuurile organizatiei.

Managerii pot primi mai multe tipuri de informatii:

informatii despre lucruri interne din organizatie, cum ar fi rapoarte informatii despre lucruri din exteriorul companiei informatii despre potentialii clienti informatii despre concurenta informatii ce au legatura cu cerintele si modificarile de pe piata

Odata ce managerii au strans toate aceste informatii, ei pot alege ce procent din ele, il pot impartasi membrilor companiei, in scopul de a se ajuta pe sine insusi si de a-i ajuta si pe acestia, in acelasi timp.

B. Functia de difuzare

Pentru ca poate accesa informatia oricand, managerul poate alege cum sa o raspandeasca. Exista doua tipuri de informatie:

De tip facutal: se refera la faptele propriu-zise. Un lucru poate fi alb sau negru. Managerii se confrunta cu o cantitate foarte mare de astfel de informatii. Informatie de valoare

Managerii produc astfel de informatii, prin oferirea de raspunsuri angajatilor, la intrebarile acestora.

C. Functia de purtator de cuvant

Aici vorbim despre distribuirea informatiilor diferitelor medii existente, cum ar fi cel social sau economic. Aici intervin managerii, care trebuie sa imparta cu grija informatia intre conducere si public (clientii, presa, firmele furnizoare etc.). Ei vor hotari cum sa vorbeasca in numele firmei pe care o reprezinta si, mai ales, cat sa vorbeasca.

ROLURI  DECIZIONALE

Printre cele mai importante roluri (daca nu cel mai important) al unui manager este acela de factor decizional. De fapt, este de responsabilitatea lui sa hotarasca in numele companiei.

A. Rolul de initiator

Managerul implementeaza strategiile de schimbare din cadrul companiei pe care o are in subordine.

B. Rolul de rezolvare a problemelor

Exista mai multe tipuri de conflicte, pe care un manager trebuie sa stie cum sa le aplaneze:

Conflicte dintre conducere si angajati, care pot rezulta in greve sau alte proteste asemanatoare Probleme cu alte companii Pierdere de capital

C. Rolul de a gestiona si de a distribui resursele companiei

Managerii sunt responsabili pentru modul si locul in care sunt folosite resursele companiei. Este de preferat ca acestea sa ajunga exact acolo unde trebuie si exact pentru ceea ce trebuie, pentru a se evita eventualele conflicte.

D. Rolul de negociator

Acest rol poate fi exercitat atunci cand apar crize sau cand trebuie sa existe un purtator de cuvant al companiei.